Kim jest webmaster?

Zobacz komentarze

WEBprojektant.plTechnologie informatyczne to jedna z najprężniej rozwijających się dziedzin gospodarki. Wszyscy korzystamy z Internetu, a wszystkie strony www, które odwiedzamy tworzone są przez webmasterów.

Webmaster (ang. mistrz sieci) to szeroki termin i może oznaczać osobę zajmującą się takimi rzeczami jak: projektowane, kodowane, szata graficzna oraz aktualizacja witryny internetowej. Witrynę www webmaster wykonuje na zamówienie osoby (firmy), która chce zaistnieć w Sieci.

Profesjonalnie przygotowaną stronę webmaster przygotowuje w zgodzie ze standardami określonymi przez W3C (World Wide Web Consortium, w skrócie W3C, to organizacja, która zajmuje się ustanawianiem standardów pisania i przesyłu stron).

Obecnie odkąd do budowy atrakcyjnie wyglądającej strony nie wystarcza już sama znajomość odrobiny grafiki oraz HTML/DHTML, coraz częściej przygotowywaniem witryn internetowych zajmują się zespoły osób, z których każda specjalizuje się i odpowiada za część elementów witryny. Podział zadań jest zmienny i zależy od zainteresowań i umiejętności członków . Najczęstsze specjalizacje to m.in.:

  • Administrator serwera WWW - konfiguruje serwer www. Zapewnia bezpieczeństwo oraz wydajność oprogramowania udostępniającego serwis odwiedzającym.
  • Administrator bazy danych - definiuje strukturę bazy danych. Zapewnia spójność oraz bezpieczeństwo danych serwisu
  • Programista (Webdeveloper) - tworzy kod serwisu w wybranym języku programowania. Pisze moduły witryny i modyfikuje istniejące rozwiązania.
  • Grafik (Webdesigner) - wykonuje interfejs strony oraz szatę graficzną, jest to wyspecjalizowany grafik tworzący szatę graficzną dla serwisów www.
  • Webmaster - opisuje tekstową zawartość serwisu za pomocą języków opisu treści. Wzbogaca interfejs aplikacji instalując gotowe moduły. Wprowadza funkcje poprawiające użyteczność serwisu oraz organizuje logiczną strukturę strony. Dba o poprawne działanie serwisu .
  • Administrator serwisu – zajmuje się ogólnym wizerunkiem serwisu i ustala podwykonawców, często właściciel witryny.
  • Redaktor - dodaje nowe treści do podstron serwisu.

W zależności od specjalności webmaster używa innych narzędzi i technologii. Webmaster może specjalizować się w jednej lub kilku dziedzinach.

Kiedy webmaster (zespól webmasterów) dostaje zlecenie...

Na początku musi otrzymać brief, czyli wskazania, co do budowy i wyglądu strony oraz informacje kto będzie jej odbiorcą i czemu będzie służyć. Webmaster (opracowuje strukturę i architekturę techniczną strony, tworzy i rozwija aplikacje internetowe, wybiera technologię. To on projektuje i modeluje bazy danych, programuje i koduje, a następnie wdraża, aż do uruchomienia serwisu. Potem nadzoruje opiekę nad daną stroną, którą odpluskwia, poprawia jej funkcjonalność, aktualizuje zawarte na stronie treści.

Droga kształcenia

Warto wybrać się na studia, np. na informatykę z odpowiednią specjalnością. Studia dla webmasterów można ukończyć na wielu uczeniach w Polsce, na różnych specjalnościach np. technologie internetowe, zastosowania Internetu, inżynieria oprogramowania internetowego, elektroniczne przetwarzanie informacji. Wystarczają tu studia trzyletnie licencjackie lub inżynierskie, ponieważ i tak sporo wysiłku w zdobywanie wiedzy trzeba włożyć samemu, co jest potem koniecznym warunkiem utrzymania się w zawodzie. Bardzo ważne w tej branży jest ciągłe dokształcanie się, przeglądanie stron, czytanie książek, prasy i blogów branżowych, wyjazdy na wszelkiego rodzaju szkolenia i konferencje.

Sukces

Być dobrym w tym zawodzie i odczuwać satysfakcje można wtedy, kiedy tworzy się serwis internetowy, chętnie odwiedzany przez internautów. Kiedy odwiedzający nie mają zastrzeżeń, co do jego czytelności i sposobu działania. Największym sukcesem jest popularność strony www w Sieci i prasie branżowej, pojawienie się naśladowców...

Wymagania kierowane względem webmastera

Przy zatrudnianiu do projektowania stron nie jest najważniejsza długość stażu pracy, ale ilość wykonanych zleceń oraz ich jakość (dla kogo były one wykonywane), czyli ogólnie zawartość portfolio. Zwyczajowo niezbędna jest znajomość angielskiego. Często wymagane jest doświadczenie w pracy z bazami danych i znajomość przynajmniej dwóch czy trzech technologii, np. Java, PHP, .NET, SQL, (D)HTML, JavaScript. Oczekiwane są zdolności analityczne, dyspozycyjność, chęć do pracy w zmiennym wymiarze godzin, odporność na stres oraz terminowość.

W wielu sytuacjach przydatna jest umiejętność pójścia na kompromis (zwłaszcza w stosunku do osób, które złożyły zamówienie na stronę). Webmaster najbardziej jest dumny wtedy, kiedy potrafi przewidzieć wszystkie możliwe zachowania osób odwiedzających stronę wykluczając jej nieprawidłowe działanie.

Z perspektywy rynku pracy

Oprócz tak wymarzonych miejsc, jak portale lub większe serwisy, webmasterzy mogą pracować w wielu innych, np. w wydaniach online najrozmaitszych czasopism (większość mediów drukowanych ma swoje wydania www), serwisach internetowych stacji radiowych, w branżowych serwisach handlowych, a także w firmach nie związanych bezpośrednio z Internetem. Ci, którzy nie znajdą dla siebie miejsca pracy w takich firmach, mogą otworzyć własną działalność gospodarczą. W Polsce już wiele osób udowodniło, że można odnieść sukces w branży webmasterskiej. W tym zawodzie największe znaczenie dla pracodawcy ma internetowe portfolio kandydata.

Źródło:

  1. Paweł Hebda i Jerzy Madejski "Zawód z pasją", Wydawnictwo Park
  2. www.wikipedia.org

WEBprojektant.pl na YouTube!

Kanał WEBprojektant.pl na YouTubeMam przyjemność ogłosić, że działa nasz kanał na Yotube - WEBprojektant.pl - poradnik webmastera, gdzie możecie znaleźć nasze video tutoriale.

Może nie jest tam jeszcze porażająca ilość poradników dla webmasterów, ale postaram się aktualizować kanał w miarę możliwości. Proszę Was o tematykę jaką chcecie, aby poruszyć w kolejnych tutorialach. Łatwiej mi będzie wybrać na czym się skoncentrować.

Może się przydać

Top 3 webmaster

Nasze statystyki

Użytkowników:
130
Artykułów:
224
Odsłon artykułów:
3280095